Godt oppmøte på årets kunde- og brukerkonferanse
30. januar samlet Helsetjenestens driftsorganisasjon for nødnett HF (HDO) helsepersonell, samarbeidspartnere og eksperter til sin årlige kunde- og brukerkonferanse på Gardermoen.

Foto: Fredrik Tonning
Konferansen har etablert seg som en viktig møteplass for faglig utveksling, innovasjon og samarbeid. Årets konferanse rettet fokus på hvordan vi kan møte dagens utfordringer og utnytte fremtidens muligheter innen samfunnskritisk kommunikasjon.

Foto: Linda-Theres Trondsen
Teknologiske fremskritt med LifeX og mobilapplikasjon
Kommunikasjonsløsningen for Akuttmedisinsk Kjede (KAK) var et at prosjektene som ble presentert. I løpet av 2025 og 26 skal dagens kommunikasjonsløsning på helses kontrollrom erstattes med en ny og moderne løsning kalt HDO Kontrollsenter (LifeX).
- Dette er det største pågående prosjektet i HDO i dag, og er et teknisk stort fremskritt, sa Tonje Vik Holmestad, produkteier Kontrollrom i HDO.

Foto: Fredrik Tonning
- Kommunikasjonsløsningen gjør mye av det samme som eksisterende løsning, så for brukerne på landets AMK-sentraler, legevaktsentraler og akuttmottak vil ikke overgangen bli så stor, fortsatte hun.
LifeX kommer med noen betydelige forbedringer, og da spesielt gjennom en ny mobilapplikasjon.
- Med mobilapplikasjonen blir det blant annet mulig å flytte pågående samtaler mellom mobilapplikasjonen og operatørplassen. Denne løsningen vil erstatte dagens mobil-ICCS, og vil forhåpentligvis gjøre arbeidshverdagen mer smidig for operatørene.
Vik Holmestad ga også en live demonstrasjon av løsningen, som vakte stor begeistring blant deltakerne.
Utskiftningen til den nye løsningen er planlagt å starte høsten 2025, og pågå frem til sommeren 2026. Her kan du lese mer om KAK-prosjektet.
Faglige innlegg og dialog
Konferansen er ikke bare en arena for presentasjoner, men er også en plattform for dialog. Flere spennende innlegg belyste hvordan HDO jobber for å styrke robustheten i samfunnskritisk kommunikasjon.
Stig Atle Haugen, driftsingeniør IKT i HDO, snakket i sin presentasjon om hvordan foretaket sikrer seg mot utfall i samfunnskritisk kommunikasjon for tjenester som 113 og 116 117. Han delte også erfaringer om hvordan en responderer på hendelser som kan ramme tjenesten.

Foto: Fredrik Tonning
- Det er alltid nyttig å høre perspektivene fra våre brukere. Dialogen vi har her gir oss verdifulle innspill til hvordan vi kan forbedre oss ytterligere, sa Haugen.
Fredrik Tonning, økonomirådgiver i HDO, trakk frem demonstrasjonen av mobilklientløsningen som et av dagens høydepunkt.
- Det er alltid gøy å se hvordan tjenester kan brukes og ikke bare høre om det. Det har vært en flott dag med gode innlegg og mange interessante diskusjoner, sa Tonning.
Sikring av samfunnskritisk kommunikasjon
Kunde- og brukerkonferansen 2025 har igjen vist seg som en viktig møteplass for innovasjon og samarbeid. Med lanseringen av LifeX-løsningen ser HDO frem til å levere enda bedre tjenester til de akuttmedisinske kommunikasjonssentralene i Norge.
- Jeg er svært fornøyd med årets konferanse. Tilbakemeldingene fra deltakerne har vært veldig positive, og vi gleder oss allerede til neste års arrangement, sa Lars Erik Tandsæther, administrerende direktør i HDO.