Møt tjenestedesigner Emil
Når Emil var ferdig utdannet og klar for å ta fatt på arbeidslivet var verden i begynnelsen av en pandemi. Nå har han allerede rundet ett år som tjenestedesigner i HDO og han har store forhåpninger for hva faget hans kan gjøre for helsetjenesten.
Publisert 29.03.2022
Sist oppdatert 21.01.2025
Emil på 1-2-3
Emil Perry er fra Stokke i Vestfold. Og til de som måtte lure – nei, han er ikke i familie med Katy Perry. Når ikke Emil er tjenestedesigner hos HDO, trives han godt med å slappe av sammen med samboer og familie, gjerne med en god serie eller kampsport på TV’en. På jobb er Emil kjent som en blid, engasjert og nysgjerrig person – et godt utgangspunkt for en tjenestedesigner!
Samfunnsnyttighet trigget motivasjonen
Etter å ha gått medier og kommunikasjon på videregående skole begynte Emil etter hvert å studere interaksjonsdesign på NTNU i Gjøvik. Han var litt usikker på om dette ville være det riktige, men visste at han ønsket å gå den kreative veien. Interaksjonsdesign skulle vise seg å være midt i blinken!
Emil hadde et viktig krav til seg selv når han så etter jobber - å finne en jobb der det var noe som motiverte ham. Midt i havet av stillingsannonser kom han over HDO.
“Samfunnsnyttigheten ved HDO trigget motivasjonen min. Det gjør det også den dag i dag. Har jeg en utfordrende dag på jobb, er det dette jeg tenker på og gjør at jeg holder motet oppe. Det vi gjør her er så viktig og det er utrolig spennende å få delta”
Emil startet i HDO i desember 2020 og har siden det jobbet som tjenestedesigner.
“Frem til nå har jeg fokusert mye på behovskartlegging og brukerbehov - den brukersentrerte tilnærmingen er jeg veldig opptatt av. Jobben min handler mye om å se på mulighetene som finnes for å dekke de behovene som presenteres, deretter se på hva som ikke fungerer i dag og hva som skal til for å få det bedre” sier Emil.
Trives godt med mange baller i lufta
Som tjenestedesigner i HDO har Emil en arbeidshverdag med stor variasjon og involvering i flere ulike prosjekter. Han trives godt med å jobbe i et spennende og fremoverlent miljø, hvor det kontinuerlig ses på nye, kule og innovative løsninger.
Emil synes det er vanskelig å beskrive en typisk arbeidshverdag, nettopp fordi de er så varierte. Men han beskriver gjerne en typisk dag på jobb som han trives godt med;
“Da har jeg mye å gjøre, jeg liker veldig godt å drive med flere ting om gangen. Perfekt er det dersom det en time dreier seg om et prosjekt, den neste timen et annet. Jeg liker spesielt godt de dagene hvor jeg opplever både start- og sluttfaser av en designprosess i ulike prosjekter. Da må man omstille hjernen – det er utfordrende, men utrolig gøy!”
Fra skolebenken til arbeidslivet
Det å gå fra skolebenken til arbeidslivet synes Emil bare var “Kjempedeilig!”. Han legger til at som student kan du alltid gjøre mer, du har aldri helt fri og går gjerne med konstant dårlig samvittighet. Arbeidslivet innebærer selvfølgelig dager med overtid, men i de fleste tilfeller kan man ta fri med god samvittighet. Noe av det beste synes imidlertid Emil er å få bryne seg på ekte prosjekter; “I stedet for å jobbe med fiktive problemstillinger og mennesker, handler det nå om ekte problemstillinger, ekte prosjekter og ekte mennesker. Nå er jeg med på å lage tjenester som forhåpentligvis kan redde liv - det oppleves utrolig meningsfylt”.
Litt leit er det jo selvfølgelig at Emil begynte hos oss under pandemien, det har gjort at han ikke har fått vært med på like mange sosiale sammenkomster som normalt i HDO. Til tross for dette mener Emil at HDO består av en mangfoldig og svært kompetent gruppe med mennesker. Han legger til; “Jeg mistenker at det er mye ålreite folk i HDO som jeg enda ikke har blitt godt kjent med – og det gleder jeg meg til nå som hverdagen endelig begynner å gå mot normalen!”.
Vi ser frem til å følge Emil på den videre reisen som tjenestedesigner i HDO og er spente på hva han og tjenestedesign kan utrette for helsetjenesten.