Kommunikasjonsløsning for Akuttmedisinsk Kjede (KAK)

Prosjekt for anskaffelse, etablering og utskifting av ICCS til en ny og moderne løsning. 

Dagens kommunikasjonsløsning for helse i nødnett, ICCS, brukes på alle landets AMK, legevaktsentraler og akuttmottak. ICCS er basert på en eldre teknologi. For å møte dagens - og fremtidens behov har HDO anskaffet fremtidens kommunikasjonsløsning. Denne gir økt fleksibilitet, innehar fremtidsrettet funksjonalitet, samt at den er mer konstnadseffektiv å forvalte. 


Prosjektet er nå i spesifiseringsfasen. Som vist i tabellen under er det listet opp de ulike milepælene HDO har satt for KAK-prosjektet. Her er det planlagt at de første kontrollrommene skal få bytte over til den nye løsningen allerede mot slutten av 2022. 


Milepæl
​Start
​Stopp
​Innhold
​Signering av kontrakt



Uke 51, 2020


​Forberedense fase
Uke 1, 2021          

​Etablering av prosjekt med leverandør, enes om rutiner og prosesser, detaljplanlegging, prioritering av "product backlog"
​Spesifiseringsfasen

​Uke 22, 2021
​Spesifisere alt som skal utvikles, sikre felles forståelse av arbeidspakker i product backlog, spesifisere samhandling med AMK IKT løsning
​Utvikling og implementering
​Uke 23, 2021
​Uke 23, 2022
​Leverandører leverer alt som er spesifisert. HDO referansegruppe verifiserer inkrementer av løsningen etter hvert som disse ferdigstilles.
​Akseptansetest
​Uke 24, 2022
​Uke 30, 2022
HDO gjennomfører akseptansetest av løsningen
​Godkjenningsperiode
​Uke 31, 2022
​Uke 42, 2022
​Løsningen piloterer i tre måneder på et antall lokasjoner
​Leveringsdag

​Uke 45, 2022
​Betalingsmilepæl for leverandøren
​Garantiperiode
​Uke 46, 2022
​Uke 46, 2023
​Dagens ICCS skiftes ut med ny løsning etterhvert som lokasjonene tar denne i bruk. Lokale mottaksprosjekter har ansvar for lokalt prosjekt, støttet av HDO.

Innføring av ny løsning

Innføring vil gjennomføres som et samarbeid mellom lokale mottaksprosjekter hvor HDO vil støtte og veilede gjennom hele prosessen. HDO vil ta kontakt med RHF og kommuner knyttet til forberedelse av lokale mottaksprosjekter.

For akuttmottak og legevaktsentraler skal dagens ICCS-skjerm byttes ut med en Motorola CRS skjerm. Innføringen til akuttmottak og LVS kan gjennomføres helt uavhengig av innføringen til AMKene.

For AMK vil funksjonalitet fra Motorola CRS integreres i ny kart og oppdragsløsning fra Locus. Innføring av funksjonaliteten mellom disse skal gjøres i tett samarbeid med AMK IKT-prosjektet. AMK sentralene vil tilbys egen Motorola CRS skjerm for betjening av de funksjonalitetene som eventuelt ikke integreres i den nye Locus-løsningen. 


Hva kan forventes av den nye løsningen?

De viktigste grunnene til skifte av løsning er:

  • Svært høye drift- og forvaltningskostnader knyttet til dagens ICCS
  • DSB utreder neste generasjons nødnett (NGN), og helse trenger en kommunikasjonsplattform som lar oss utnytte mulighetene som neste generasjons nødnett git
  • Nye teknologi- og brukerbehov
  • Nye organisatoriske behov. Regionalisering må støttes av ny løsning slik at sentraler innen og på tvers av regioner sømløst kan støtte hverandre
  • Kompetanse. Det er utfordrende å rekruttere teknisk kompetanse knyttet til drift og utvikling av dagens ICCS

Dette kan forventes av ny løsning:

  • Den skal "gjøre det som ICCS gjør" - bare på 2021-måten
  • Inneholder moderne kontaktsenterløsning med gode løsninger for multikanalstøtte
  • Løsning for mobil bruk som passer med behovene for legevaktsentraler og akuttmottak
  • God funksjon for samhandling LVS-AMK og AMK-AMK
  • Svært god medielogg funksjonalitet
  • God rapporteringsløsning med støtte for oversiktsbilder
  • Robuste og gode sikkerhetsmekanismer


Veien til KAK

HDO eier, drifter og forvalter dagens primære kommunikasjonsløsninger for telefoni- og radiokommunikasjon med tilhørende materiell for alle landets akuttmedisinske kommunikasjonssentraler (AMK), legevaktsentraler (LVS) og akuttmottak (AM). Dette tilsvarer 168 kontrollrom. Eierskap til løsningene ble overført fra DSB til HDO 1. januar 2017.

Dagens ICCS baserer seg på maskinvarebasert teknologi fra 90-tallet, som medfører at utstyret tar mye plass. Mye av maskinvaren som benyttes er spesialutviklet og kan bare leveres av dagens leverandør, Frequentis. Denne løsningen er ikke tilpasset arkitekturprinsippene som anbefales av Direktoratet for e-helse, da det er basert på de kravene og prinsippene som ble lagt til grunn ved anskaffelse i 2006. Det er derfor behov for å modernisere løsningene for å møte nye krav.

De regionale helseforetakene jobber for tiden med anskaffelse av nytt kart- og oppdragshåndteringsverktøy for AMK, kalt AMK IKT-prosjektet. Dette skal erstatte dagens kart- og oppdragshåndteringssystem (AMIS og Transmed) i AMK-sentralene. KAK skal levere kommunikasjonsplattformen til denne løsningen. Til sammen vil KAK og AMK IKT-prosjektet erstatte dagens løsninger i sin helhet, og slå dem sammen til én integrert brukerflate. Dette vil bidra til å gjøre det lettere for helsepersonell å hjelpe pasienter på en rask og effektiv måte. I tillegg til dette skal KAK-løsningen støtte opp under AMK IKT-prosjektets krav om regionalisering. Det betyr at de nye løsningene gir mulighet for at sentraler enkelt kan støtte hverandre eller ta over oppdrag ved større hendelser.

For legevaktsentraler og akuttmottak vil KAK tilby egen kommunikasjonsplattform, som erstatning for dagens ICCS - Motorola CRS. 

HDO jobber for å ha den nyeste og beste tilgengelige teknologien, slik at vi kan levere en kommunikasjonsplattform av utmerket kvalitet til våre kunder. Vi ser frem til å gi dere en bedre hverdag!

Nyheter

HDO signerte i desember 2020 kontrakt med Motorola Solutions Danmark AS. 

Dokumentbibliotek

Her vil det publiseres aktuelle dokumenter for KAK. 

 



Kontaktperson: 
Lars Erik Halvorsen, tlf 970 63 851
lars.erik.halvorsen@hdo.no
Leder for prosjektet, Kommunikasjonsløsning for akuttmedisinsk kjede (KAK-prosjektet) i HDO. 





Fant du det du lette etter?