Hei, du må oppdatere nettleseren din for å kunne besøke oss.

HDO Brukerforum

Bra oppmøte og gode tilbakemeldinger på høstens brukerforum

HDO Brukerforum høst 2025 samlet et stort antall engasjerte deltakere på Gardermoen 18. september.

Linda-Theres Trondsen
Publisert 23.09.2025
En gruppe mennesker som poserer for et bilde

Foto: Linda-Theres Trondsen

Fornøyde representanter på høstens brukerforum.

Brukerforumet arrangeres to ganger i året, og er et viktig møtested hvor representanter fra AMK-sentraler, akuttmottak, ambulanse-, kommunehelse- og luftambulansetjenesten aktivt bidrar inn i utviklingen av HDOs tjenester.

Engasjement og deling av erfaringer

- Høstens brukerforum ble et vellykket arrangement takket være våre engasjerte brukerrepresentanter, sier Silje-Mari Nybråten, kunderelasjonsansvarlig i HDO.

Forumet bød på faglige oppdateringer, erfaringsdeling og diskusjoner på tvers av fagmiljøer. Lars Erik Halvorsen, prosjektleder i HDO, orienterte om KAK-prosjektet, og pilotene rapporterte at de er godt fornøyde med LifeX, den nye kommunikasjonsløsningen som skal erstatte dagens ICCS-system. LifeX gir blant annet økt fleksibilitet, bedre funksjonalitet og muliggjør støtte på tvers av sentraler, noe som er en viktig forbedring for akuttmedisinsk kommunikasjon.

Karl Iver Slartmann, prosjektleder i Nytt nødnett-prosjektet i HDO, informerte om fremdriften i arbeidet. I tillegg presenterte Stian Flesvik, teknisk spesialist på digitale telefoniløsninger, og Emir Jakupovic, IT-driftstekniker, erfaringer fra en øvelse gjennomført sammen med AMK Vestre Viken.

Flere av brukerrepresentantene satte også pris på å møtes fysisk, utveksle erfaringer direkte med kolleger fra hele landet.

- Vi har fått svært gode tilbakemeldinger fra deltakerne, som har trukket frem både det faglige innholdet og muligheten til å diskutere utfordringer på tvers av fagmiljøene, fortsetter hun.

Fremtidige samlinger

Brukerforumet er en sentral arena for å sikre at brukernes innspill tas med i videre tjenesteutvikling.

- Neste forum arrangeres 4. februar 2026, og vi i HDO ønsker allerede nå forslag til temaer som bør settes på agendaen, sier Nybråten.

- Dialogen med brukerne er avgjørende for at vi skal kunne utvikle gode og fremtidsrettede tjenester, avslutter hun.