Hei, du må oppdatere nettleseren din for å kunne besøke oss.

LifeX skal erstatte ICCS

LifeX: Fremtidens kommunikasjonsløsning i akuttmedisinsk kjede

I juni startet pilotdriften av LifeX, kommunikasjonsløsningen som innen utgangen av 2026 skal erstatte det eksisterende ICCS-systemet ved alle landets AMK-sentraler, legevaktsentraler og akuttmottak. Legevakten i Bodø og Lofoten interkommunale legevakt er blant de første som tester systemet. Hvordan har overgangen vært, og hvordan påvirker LifeX fremtidens pasientbehandling?

Linda-Theres Trondsen
Publisert 19.08.2025
En person som har på seg hodetelefoner og sitter ved et skrivebord med en datamaskin

Foto: Linda-Theres Trondsen

- Vi er kjempefornøyde! LifeX er enklere i bruk enn ICCS og gir oss større fleksibilitet, spesielt med de mobile enhetene, sier Gøril Hellan, avdelingsleder ved Lofoten interkommunale legevakt.

LifeX er designet for å møte dagens og fremtidens behov innen akuttmedisinsk kommunikasjon og samler flere funksjoner i én brukervennlig plattform.

En plattform for fremtiden

LifeX erstatter det eksisterende ICCS-systemet som har vært ryggraden i kommunikasjonen for AMK-sentraler, legevaktsentraler og akuttmottak.

Men hvordan er det å være pilot i et så stort prosjekt? Målet er at LifeX skal fungere best mulig for alle, og vi har snakket med ansatte ved legevaktene i Bodø og Lofoten for å høre hvordan testingen av LifeX påvirker arbeidshverdagen.

Intuitivt og brukervennlig

Overgangen til LifeX har vært en spennende prosess for de ansatte ved Bodø legevakt. Selv om det har vært noen startvansker, er stemningen positiv.

- Det er veldig fint å være i pilot, sier Kristin Vigdisdatter Berg, sykepleier ved Bodø legevakt. - Verktøyet blir også bedre når det utvikles og testes sammen med de som skal bruke systemet, fortsetter hun.

En person som sitter ved et skrivebord med en datamaskin

Foto: Linda-Theres Trondsen

Konsentrert følger sykepleier Kristin Vigdisdatter Berg med på skjermene fra en av operatørplassene ved Bodø legevakt.

- Det er ikke så veldig stor forskjell på ICCS og LifeX, og jeg synes det er veldig intuitivt, sier Vigdisdatter Berg som er fornøyd med at innspill og feil raskt blir rettet. For prosjektet i HDO er det viktig at pilotene melder inn utfordringer, feil eller ønsker slik at løsningen blir best mulig før nasjonal utrulling starter i uke 44.

Marit Helen Antonsen, som også jobber som sykepleier ved Bodø legevakt, legger til:

- HDO har svart belte i service! Det er alltid hjelp å få, og det vi spiller inn blir ordnet. Slik har det vært fra dag én, og det synes jeg er kjempebra, smiler hun.

Legevakten i Bodø har også fått konfigurert hurtigtaster og erfarer at småfeil rettes nærmest umiddelbart. Samarbeid og deling av erfaringer internt spiller også en viktig rolle for en god overgang.

En kvinne som sitter ved et skrivebord

Foto: Linda-Theres Trondsen

- HDO har svart belte i service! Det er alltid hjelp å få, og det vi spiller inn blir ordnet. Slik har det vært fra dag én, og det synes jeg er kjempebra, smiler Marit Helen Antonsen, sykepleier ved Bodø legevakt.

Mer fleksibelt

Også i Lofoten er entusiasmen stor. Avdelingsleder Gøril Hellan ved Lofoten interkommunale legevakt trekker frem hvor spennende det er være blant de første i verden som tar i bruk mobil LifeX – og hvor viktig hun mener det er å være tilgjengelig for de ansatte i prosessen.

- Vi er kjempefornøyde! LifeX er enklere i bruk enn ICCS og gir oss større fleksibilitet, spesielt med de mobile enhetene. Vi ba om en ekstra, så nå har vi to, forteller Hellan.

Hun understreker betydningen av praktisk læring, god intern kommunikasjon og at ansatte får mulighet til å stille spørsmål underveis.

- Vi har laget egne rutiner og manualer basert på opplæringsmateriellet, og vi deler gjerne våre erfaringer med andre kontrollrom som er nysgjerrige på LifeX. Det er bare å ringe, sier hun.

Utfordringer og løsninger

Ingen overgang til et nytt system skjer uten utfordringer. Både i Bodø og Lofoten har det vært oppstartsproblemer og barnesykdommer, men erfaringene fra disse stedene bidrar til å forbedre prosessen videre.

Foruten tilvenning til nytt menyoppsett, har det vært ekko i telefonen. De mobile enhetene har også hatt stort strømforbruk og blitt varme når LifeX-applikasjonen er åpen. Nå fungerer lyden i telefonen slik den skal, og en løsning for å hindre varme mobile enheter kommer i august-september.

Pilotene har et eget kontaktpunkt i HDO, med dedikerte ansatte som er tilknyttet prosjektet. Tilbakemeldingene fra pilotene er klare: Feil rettes raskt, og spesielt supporten fra HDO får mye ros.

- Det er viktig at vi som er i pilot kommer med tilbakemeldinger. Ikke bare for oss, men for resten av landet som skal ta dette i bruk når testperioden er over, sier Hellan.

En mann og en kvinne som sitter ved et skrivebord med datamaskiner

Foto: Linda-Theres Trondsen

Overgangen til LifeX markerer et teknologisk løft. Her er Tone Sæterhaug og Mathias Antonsen ved Bodø legevakt i dialog.

Neste steg

Erfaringene fra pilotene viser at LifeX har potensial til å bli et kraftig verktøy for hele den akuttmedisinske kjeden. Systemet er intuitivt, fleksibelt og under kontinuerlig forbedring basert på brukernes innspill.

- Det handler også om å få det litt i fingrene. Du lærer mye fortere av å bruke verktøyet, sier Antonsen.

Ansatte ved Bodø legevakt og Lofoten interkommunale legevakt fremhever betydningen av god opplæring, intern kommunikasjon og tilgjengelig støtte. Med LifeX får helsepersonell et verktøy som kan tilpasses deres behov, og som legger til rette for tryggere og mer effektiv pasientbehandling.