LifeX skal erstatte ICCS
Pilotene fortsetter testingen av LifeX: Mer fleksibilitet og bedre flyt
I juni 2025 startet pilotdriften av LifeX – den nye kommunikasjonsplattformen som skal erstatte ICCS-systemet ved alle landets AMK-sentraler, legevaktsentraler og akuttmottak innen utgangen av 2026. AMK Trondheim er blant de første som tester løsningen, og erfaringene så langt gir et spennende innblikk i hvordan LifeX kan forme fremtidens pasientbehandling.

Foto: Linda-Theres Trondsen
LifeX er utviklet for å møte dagens og fremtidens behov innen akuttmedisinsk kommunikasjon. Plattformen erstatter ICCS, som har vært ryggraden i kommunikasjonen i mange år. Det er teknologien bak ICCS som er i ferd med å bli utdatert, og som nærmer seg slutten av sin levetid.
En moderne plattform for kritisk kommunikasjon
LifeX gir operatørene større fleksibilitet og bedre oversikt.
I august var AMK Trondheim i gang med testingen, og da testet de LifeX på to av 12 operatørplasser på dagtid. De øvrige plassene benyttet den gamle ICCS-løsningen.
- Jeg synes at LifeX er mer dynamisk og fleksibel enn ICCS, sier Marianne Zeiner, medisinsk operatør ved AMK Trondheim. Her er hun en av to operatører som begynte å teste LifeX i august. Nå kjøres LifeX på alle operatørplasser med begrenset antall linjer.
- Brukerflaten er mer behagelig å se på, og det er lettere å flytte og tilpasse elementer. Det gjør arbeidsflyten mer smidig, selv om det tar litt tid å bli vant til det nye systemet, fortsetter hun.

Foto: Linda-Theres Trondsen
Erfaringer så langt
Videre tester sentralen flere IKT-løsninger, blant annet Locus Emergency som skal erstatte AMIS/Transmed.
- Vi kan ikke gå 100 prosent over på LifeX før all integrasjon er på plass, noe som er bakgrunnen for at vi kun tester LifeX på dagtid. Vi mangler opprinnelsesmarkering i LifeX, og derfor kan vi ikke teste med 113 og andre akutte linjer, forklarer Vidar Saursaunet, seksjonsleder AMK-Sør-Trøndelag.
- Vi har tett oppfølging med HDO og god dialog med servicedesk. Det er viktig å melde inn feil og barnesykdommer, og vi bruker en Excel-fil til å dokumentere utfordringer som dukker opp, fortsetter Zeiner.
Blant utfordringene nevnes støy i headset, og at registreringen av viktig informasjon må gjøres manuelt grunnet manglende integrasjon med kart og oppdragshåndteringsverktøyene. Løsningene er under utvikling og skal være klare ved implementeringen av LifeX.
Verdifulle funksjoner og fleksibilitet
Til tross for noen innkjøringsutfordringer, oppleves LifeX som en løsning med stort potensial.
- Telefonidelen fungerer bra, og vi kan redigere hurtigknappene selv, noe som gir oss mer kontroll. Vi sparer også tid siden vi slipper å melde inn slike endringer til HDO, smiler hun. Det er imidlertid noen utfordringer i radiodelen som er mer komplisert enn i ICCS.
- Det er små forskjeller i terminologien fra ICCS, og som man må lære seg, men det er jo også en vanesak, sier Zeiner.
- Det viktigste er at systemet kan utvikles videre. ICCS er litt rigid og har nådd slutten av sin utviklingsmulighet. LifeX gir oss et utgangspunkt som kan forbedres og tilpasses over tid, fortsetter hun.
Flere nye muligheter
Overgangen til LifeX handler ikke bare om teknologi, men også om innstilling.
- Det er viktig å se mulighetene, sier Zeiner.
- Ikke alle har like mye teknisk innsikt, men med riktig innstilling blir dette en spennende reise. Vi lærer mye underveis, og det er fint å kunne teste og leke litt med systemet, slik at løsningen blir best mulig når resten av landet skal ta det i bruk, sier hun.
- E-læringen er også et godt hjelpemiddel, smiler Zeiner.
LifeX representerer starten på en ny æra for akuttmedisinsk kommunikasjon i Norge. Med kontinuerlig utvikling, tett samarbeid og brukerinvolvering, ligger alt til rette for at LifeX skal bli en robust og fremtidsrettet løsning – til beste for både helsepersonell og pasienter.