LifeX skal erstatte ICCS
Slik moderniseres kommunikasjonen i akuttmedisinsk kjede – LifeX i pilotdrift
I juni startet pilotdriften av LifeX – en ny kommunikasjonsløsning som skal erstatte dagens ICCS-system ved alle landets AMK-sentraler, legevaktsentraler og akuttmottak innen utgangen av 2026. LifeX samler nødanrop, radiokommunikasjon og digitale meldinger i én plattform, og gir helsetjenesten økt fleksibilitet, bedre funksjonalitet og lavere driftskostnader.

Foto: HDO
Siden juni 2025 har legevaktsentralene i Lofoten og Bodø, akuttmottaket i Tromsø og AMK-sentralene i Ålesund og Trondheim vært operative i løsningen.
Fra delvis til døgnkontinuerlig drift
- Vi har jobbet lenge med denne løsningen, og er nå i gang med døgnkontinuerlig drift på tre sentraler, sier Lars Erik Halvorsen, prosjektleder i HDO.
Totalt skal to legevaktsentraler, to AMK-sentraler og ett akuttmottak teste løsningen før implementeringen av LifeX starter i uke 44 i år.

Foto: HDO
Styrket samhandling og fleksibilitet
LifeX gjør det mulig for sentralene å støtte og avlaste hverandre på en helt ny måte. For eksempel kan ansatte ved legevakten i Bodø logge seg inn og bistå kolleger i Lofoten og jobbe i samme grensesnitt, uavhengig av fysisk lokasjon. Dette er ikke mulig i dagens ICCS-løsning.
Med LifeX er man ikke lenger er avhengig av å sitte fysisk på et bestemt sted for å kunne hjelpe.
- Vi legger til rette for en mer robust nødmeldetjeneste, hvor sentralene kan støtte og ta over for hverandre i situasjoner med unormalt høy pågang eller i krisesituasjoner, forklarer Halvorsen.
Og for å teste nettopp denne funksjonaliteten er to legevaktsentraler og to AMK-sentraler som er naturlige samarbeidspartnere i pilot.
Teknisk robusthet
Et viktig element i pilotfasen er også å teste løsningens tekniske robusthet og ytelse. Severne som benyttes i LifeX er sentralt plassert og løsningen overføres ut til brukerstedene via datalinjer.
- LifeX er en robust løsning. Mange komponenter er redundante, slik at feil som eventuelt oppstår ikke skal påvirke tjenesten. Det skal også være mulig å ta ned deler av løsningen for vedlikehold og oppgradering uten at brukerne merker dette, sier Halvorsen.
- Vi har også anskaffet en ny medielogg. Alle som benytter LifeX vil kunne bruke denne som arkiv for lagring av alle samtaler som gjennomføres i LifeX, fortsetter han.
Sikker og kontrollert overgang
AMK har behov for integrasjon mellom LifeX og kart- og oppdragshåndteringsverktøyet (Transmed/AMIS eller Locus Emergency) for å fullt ut kunne pilotere løsningen. I tillegg pågår fortsatt noe feilretting av funksjonalitet som er viktig for AMK. Derfor er ikke 113-tjenesten inkludert i pilotfasen, og benytter ICCS inntil videre.
I pilotfasen tester AMK-sentralene i Trondheim og Ålesund LifeX på dagtid, med trafikk av lavere kritikalitet.
- Vi har en liste med elementer som må være løst før vi kan teste all funksjonalitet på AMK. Skulle det oppstå større problemer, kan vi raskt gå tilbake til ICCS. Det gjør det trygt å teste LifeX, forteller han.
Omfattende forberedelser og opplæring
- Jeg har jobbet med dette prosjektet i seks år. Alle kommuner og kontrollrom er ansvarlig for å innføre løsningen lokalt. Vår jobb er å gi dem tilstrekkelig informasjon og støtte, sier Halvorsen.
- I 2023 sendte vi ut informasjon til alle kommuner og legevaktsentraler, slik at de kunne planlegge og budsjettere for løsningen, forteller han. I tillegg gjennomførte prosjektet en informasjonsturné i 2024 til 13 steder i landet for å forberede helseforetak og kommuner.
- Det arrangeres også obligatoriske opplæringskurs på Gardermoen i den nye løsningen, legger han til.
Positive erfaringer fra pilotene
Tilbakemeldingene fra pilotene har vært svært positive.
- Det har vært litt plunder og heft, men det forventer vi også i en pilotfase. Det viktigste er at vi finner og løser alle feil før utrullingen starter i uke 44, smiler Halvorsen.
- Brukerne opplever LifeX som mer intuitiv enn ICCS, og samarbeidet med pilotene har vært svært godt, sier han.
Pilotene har også et eget kontaktpunkt i HDO, og trenger ikke oppsøke hjelp via HDOs Servicedesk.
- Dette bidrar til raskere feilretting og tettere dialog, fortsetter Halvorsen.
Veien videre
Innføringen av LifeX starter i Kirkenes i uke 44 og fortsetter sørover gjennom landet. Først kobles legevakter og akuttmottak over, deretter AMK-sentralene i andre halvår av 2026.
Innføringen av LifeX markerer et viktig steg mot en mer moderne, fleksibel og robust nødmeldetjeneste i Norge. Prosjektet er grundig planlagt, og pilotfasen gir verdifulle erfaringer.
Når LifeX er fullt implementert, vil helsetjenesten stå enda bedre rustet til å håndtere både daglig drift og ekstraordinære hendelser – til beste for hele befolkningen.