Bakgrunn
Det har etter omlegging til MPOS oppstått utfordringer knyttet til lyd på operatørplassen.
Overgangen til MPOS er også en overgang fra Analog lyd til Digital lyd. Lydbildet vil derfor ikke bli helt tilsvarende som før MPOS innføringen.
Det er ulike feil som oppleves, og det jobbes aktivt med å avdekke rotårsaker og finne frem til permanente løsninger på alle feilene.
Denne siden vil oppdateres med ulike quickfix som man kan gjøre lokalt, frem til de permanente løsningene kan innføres.
Bortfall av lyd/samtaler
Det er meldt noen tilfeller av at lyd faller bort under samtaler. Dette har med synergy å gjøre (at samme mus og tastatur kan brukes på ICCS og de andre skjermene). Operatøren er i et annet system og jobber, mens ICCS tolker tastekommandoen operatøren gjør som en kommando på å utløse PTT.
Opplevelse av «Boks/metallisk» lyd
Det har vært flere tilfeller der man opplever et «boksaktig/metallisk» lydbilde.
Det er avdekket at det mellom VSA og PC-Dispatcheren oppstår en usynk-situasjon. Denne oppstår når man har endret i mikrofon/headsett-nivåene som man har måttet gjøre ifbm MPOS oppdateringen, for å få høy nok lyd i headsettene.
Feilen oppstår da VSA blir stående på Stereo mens man har satt Mono i de personlige lydinnstillingene.
Feilen vil bli løst i en HotFix fra leverandøren, men ved en enkel prosess ved hver operatørplass så løser man problemet.
QuickFix «Boks/metallisk» lyd
Vaktskifte og restart
Denne prosedyren bør gjentas ved hver pålogging. Dette gjelder ved hvert vaktskifte (slik at alle brukerne får denne nye innstillingen på hver operatørplass), og etter restart av maskinen dersom dette gjøres ila vakten.
Man har behov for å få synket VSA og PC-Dispatcher.
Klikk nede til høyre på skjermen. Symbolet for Innstillinger:
Man får da opp følgende bilde:
Der står den gjerne på "Mono hodesett" til høyre. Sett denne til "Splittet hodesett radio venstre" (se musepeker nedenfor).
Klikk så tilbake til Mono hodesett (se musepeker nedenfor).
Klikk så på "Avslutt".
Da skal VSA og PC-Dispatcher være i synk igjen. Husk at denne endringen må gjøres for hvert vaktskifte/pålogging eller etter eventuell restart av klient.
Problemer med synergy
HDO har funnet ut av feilen med synergy og rettet opp i denne.
Spørsmål kan rettes til kundemottak@hdo.no.