logo Helsetjenestens driftsorganisasjon for nødnett
En mann som sitter ved et skrivebord med en datamaskin

Kontrollrom

HDO har et eier-, drifts- og forvaltningsansvar ifht alt brukerrelatert utstyr tilknyttet nødnett i helse. I dette så ligger det at samtlige legevaktsentraler, akuttmottak og AMK-sentraler i Norge per dags dato benytter ICCS som sin kommunikasjonsløsning ut mot telefoni og nødnett.

HDO yter drift- og brukerstøtte for alle AMK-sentraler (113), legevaktsentraler (116117) og akuttmottak i Norge. Disse betegnes gjerne som kontrollrom eller kommunikasjonssentraler. Dette utgjør en stor del av HDOs driftsoppgaver, og HDO drifter i 2024 166 kontrollrom.

Et kontrollrom består av en eller flere operatørplasser som brukes til å håndtere telefoni og radiohenvendelser. Ved disse operatørplassene kommuniserer, koordinerer og behandles henvendelser fra publikum og helsepersonell. Dette er en viktig og krevende funksjon for å redde liv og gi befolkningen et godt helsetilbud. 
 
Ved spørsmål tilknyttet kontrollrom kan man henvende seg til drift@hdo.no.
 

Som en del av HDO sin brukerinvolvering gjennomfører HDO Brukerforum 2 ganger i året. Brukerforum skal være en arena for å knytte brukernes kompetanse inn mot videreutvikling og forvaltning av de tjenestene og produktene HDO leverer til sine sluttbrukere. Forumet skal bidra til kommunikasjon mellom brukerne og HDO, slik at HDO og brukerne i større grad har felles forståelse av behov og ønsker. Brukerforum vil kunne ta del i HDO sine endringsprosesser ved å komme med tilbakemeldinger fra et brukerperspektiv, knyttet til prioritering, endringsønsker og innspill. Brukerforumet består av representanter fra AMK-sentraler, akuttmottak og ambulansetjenesten utpekt av de regionale helseforetakene, representanter fra kommunehelsetjenesten utpekt av KS, og representanter fra Luftambulansetjenesten utpekt av Luftambulansetjenesten HF.

HDO arrangerer årlig en kunde og brukerkonferanse som er åpen for alle HDO sine kunder. På konferansen benyttes det anledning til å informere om tema og nyheter knyttet til nødnett, innlegg fra ulike brukergrupper, informasjon fra HDO og dialog med kunder og brukere. Følg med på nettsiden for mer info!

Ved flere spørsmål tilknyttet brukerforum kan man henvende seg til kundemottak@hdo.no.


For informasjon om hodesett, les her: 

Hodesett

HDO leverer en sentralisert løsning for lydopptak som ivaretar krav satt i Akuttmedisinforskriften. Denne løsningen gir​ kunde mulighet til å selv hente ut aktuelle lydlogger ved behov. I årlig driftskostnad for lydloggløsningen er det inkludert 2 brukertilganger pr kontrollrom.

For bestilling av lydlogg eller brukertilganger for uthenting av lydloggdata ta kontakt på drift@hdo.no.

Siden innføringen av nødnett startet, har kommuner og helseforetak benyttet nødnett på måter som opprinnelig ikke var i fokus for helses innføringsprosjekt. Vi har listet opp ulike måter og gevinster for dette på denne siden​.​

Sist oppdatert 13.02.2025